Velkommen til kennel Tante Else

Denne bloggen handler om jakt, fiske, friluftsliv, og ikke minst, 4 strihårede dachser ved navn NORD J(D)CH NVCH Benkemyras ZL Dolores (født 2008), NORD J(D)CH NVCH Mirkagårdens Tingeling (født 2009), NJ(D)CH NVCH Tante Elses ED Annemor (født 2013) og Tante Elses SD Sang (født 2016).

onsdag 15. juni 2011

Hardangervidda - nok en gang

Hittil i år - kun en drøm - men nå er det ikke så lenge til vi kan reise opp. I mellomtiden leser jeg en av de gamle årbøkene til Drammen og Omegn Turistforening fra 1930-tallet, med mange interessante artikler om både kjente og ukjente saker. Det jeg kan fra før, er like morsomt å lese om igjen, og ny kunnskap er en fryd.
I går kveld leste jeg om plantelivet på Vidda, og en kartlegging som ble foretatt på slutten av 1800-tallet. Om kartleggingen på toppen av Hårteigen, kan jeg lese at det ble registrert hele 137 forskjellige planter; noe som forundret botanikerne den gangen. og forundrer meg den dag i dag. Det finnes mange frodige steder med rikt planteliv på Vidda - men Hårteigen! Den grå steinkolossen!



Hårteigen - et landemerke på Hardangervidda - beliggende i Hordaland fylke, men synlig fra de fleste steder på klare dager.
Vi passerte Hårteigen på vår ferd fra vest til øst for mange år siden -riktignok i tjukk tåke, men en flott opplevelse uansett. Vi så den jo i dagevis, både før og etter passering.

Ingen kommentarer: