Velkommen til kennel Tante Else

Denne bloggen handler om jakt, fiske, friluftsliv, og ikke minst, 4 strihårede dachser ved navn NORD J(D)CH NVCH Benkemyras ZL Dolores (født 2008), NORD J(D)CH NVCH Mirkagårdens Tingeling (født 2009), NJ(D)CH NVCH Tante Elses ED Annemor (født 2013) og Tante Elses SD Sang (født 2016).

lørdag 21. januar 2012

Kortreist mat...

...er noe jeg interesserer meg for, og særlig den jeg lager selv.
Alt som kan sankes og høstes i naturen liker jeg, og foredling er nesten enda morsommere. De middagsselskapene som består av kun hjemmeprodusert mat, er de morsomste. Fra selvskutte dyr og selvfisket fisk til hjemmedyrkede grønnsaker og urter, selvplukket bær, ripsgelé og hjemmebakte kaker. Da er det jo nesten bare tre ting som må kjøpes; kaffe, salt og sukker.
De to siste årene har vi, av ulike årsaker ikke hatt kjøkkenhage. Det er særlig bønnene jeg savner, for de blir alltid vellykket.
Men, til saken;
Iforgårs tok vi opp et rådyrlår og en bog, som hadde ligget i fryseren noen år.Sist vi speket rådyrlår, leverte vi det til en slakter for å få det gjort. Nå hadde vi lyst til å prøve selv igjen.
Damene var selvsagt hjertelig tilstede, og passet kjøkkenbenken hvor kjøttet lå til tining. Saltingen var minst like interessant.
Hos Leiv Vidar slakteforretning, fikk jeg kjøpt nitritsalt og gode råd om salting med på kjøpet.



Ivrige damer rundt saltekaret

Ingen kommentarer: