Velkommen til kennel Tante Else

Denne bloggen handler om jakt, fiske, friluftsliv, og ikke minst, 4 strihårede dachser ved navn NORD J(D)CH NVCH Benkemyras ZL Dolores (født 2008), NORD J(D)CH NVCH Mirkagårdens Tingeling (født 2009), NJ(D)CH NVCH Tante Elses ED Annemor (født 2013) og Tante Elses SD Sang (født 2016).

søndag 29. januar 2012

Stemningsbilder fra Dagaliseterdalen

Som jeg har skrevet (til det kjedsommelige, mener kanskje noen); ingenting er som å være på fjellet. Og for de som ikke vet det fra før; da mener jeg Hardangervidda.
Jeg har lenge hatt lyst til å skrive bok om Dagaliseterdalen, med fotografier, personlige turfortellinger og historie knyttet til det yrende livet som har vært i dalen i lang, lang tid.
Ifjor begynte jeg å fotografere en del av de gamle setrene, og forsøkte å finne dem på de gamle kartene, som ligger på hytta. Jeg har jo lest et sted at det ved forrige århundreskiftet (altså 1900), var over 100 setre i drift langs Ossjøen. Den øverste var Bekkenseter, som ligger der Bjordalsbekken renner ut i Heinselva.
Jeg har klart å finne ca 47 navn, og noen er litt usikre. Rett ved hytta, tror jeg det har ligget to stykker med navn Grauthol og Smørhol, og det ligger rester av en steinbu langs "den nye veien" mot Haranatten.

Restene av Bekkenseter - trolig nedlagt i 1923


Ole og smådamene ved Bekkenseter


Urdli-seter; den siste seteren i drift. De la ned driften for noen få år siden




Dolores ved det som vi kaller "steinalderen",
som kanskje kan være restene etter Smørhol eller Grauthol.


Kyr på beite ved Breidset seter


Og tilbake på hytta, legger Tingeling seg ofte inne i putetrekket på den gamle puta,
som Daksi (Gläfsebos Irka) elsket.
Den har vi ikke hatt hjerte til å kaste, selv om den er velbrukt.


Og vi gleder oss til ny sesong

1 kommentar:

Lindsjö taxar sa...

Fina bilder av vacker natur ni har. Förstår att ni längtar till säsongen då ni kan vara där igen.