Velkommen til kennel Tante Else

Denne bloggen handler om jakt, fiske, friluftsliv, og ikke minst, 4 strihårede dachser ved navn NORD J(D)CH NVCH Benkemyras ZL Dolores (født 2008), NORD J(D)CH NVCH Mirkagårdens Tingeling (født 2009), NJ(D)CH NVCH Tante Elses ED Annemor (født 2013) og Tante Elses SD Sang (født 2016).

søndag 25. mars 2012

Årets første blodsportrening

Igår ettermiddag la jeg to spor for Dolores og Tingeling, denne gangen på hjemmebane. Det ene la jeg oppe i juletrefeltet, det andre oppe i skogen nærmere hovedveien.
Jeg bestemte at Tingeling skulle få prøve seg i juletrefeltet. Der går reven hver natt, så dette kunne bli en utfordring. Samme sak for Dolores, for der er det tett i tett med rådyrtråkk.
Begge to var helt gira da de forsto hva som skulle skje, og jeg startet med Tingeling.
Først raste hun rett forbi sporstarten, men da jeg satte henne på, husket hun nok hva det dreide seg om. Hun gikk kjempefint, men fort, ringet ved blodoppholdene, markerte sårleie og gikk strake veien til sporslutten. Helt strålende alt sammen, men slik er det jo ikke hver gang. Farten er litt vanskelig å regulerer på henne, for hun er veldig vár om jeg holder hardt igjen i lina. Da stopper hun og blir litt usikker, så dette får vi ta litt gradvis.

Tingeling ringer


Tingeling ved sårleie

Tingeling ved sporslutt

Så var det Dolores sin tur. Hun tok sporet fint, men vinddraget var slik at hun gikk på siden av selve sporet. Hun har alltid gått i vide bukter, og det gjorde hun særlig på det første strekket idag. De første to vinklene og blodoppholdet gikk veldig bra, men da vi kom til neste vinkel, hadde hun mer lyst til å følge noen ferske rådyrspor. Hun hentet seg inn, og gikk strake veien - nesten. Da vi nærmet oss sporslutten, skar hun rett av sporet. Jeg trodde hun var på ferskspor, men det viste seg å være et kattehode. Hun snuste på det, vendte og gikk rett til sporslutt.
Alt i alt, en fin start på sesongen og en fin aktivitet for damene.
Dolores på vei mot sporslutt.
Plutselig skjærer hun rett av, og finner kattehodet

Dolores ved sporslutt


Ingen kommentarer: