Velkommen til kennel Tante Else

Denne bloggen handler om jakt, fiske, friluftsliv, og ikke minst, 4 strihårede dachser ved navn NORD J(D)CH NVCH Benkemyras ZL Dolores (født 2008), NORD J(D)CH NVCH Mirkagårdens Tingeling (født 2009), NJ(D)CH NVCH Tante Elses ED Annemor (født 2013) og Tante Elses SD Sang (født 2016).

lørdag 24. august 2013

Ettermiddagstur til Døvlengen

Etter jobb igår, tok jeg med meg damene og dro til Døvlengen og skogen rundt der. Det er et fint område, skyggefullt på varme dager og med mye spennende lukt. Jeg tror Dolores og Tingeling vet at jakttiden er her, for de er temmelig gærne om dagen. Annemor hang seg på, og hørtes ut som en liten trompet flere hundre meter etter at vi hadde begynt å gå. Som jeg skrev her om dagen, ikke noe slipp før vi har sjekket opp hvordan de har det med sauen.
Det er åpenbart mange som har startet treningen av hundene sine, men de har vel kanskje ikke beitedyr i nærheten, slik som vi har. For noen år siden, snakket jeg med landbrukssjefen i Sigdal kommune i forbindelse med trening av hunder i eget terreng. Han sa at vi kunne slippe med beitedyr ute, om vi var trygge på at våre hunder ikke ville jage sau. Etter 10. september kan han uansett ikke si annet. Jeg hadde imidlertid ønsket at beitedyrene hadde blitt tatt inn til småviltjakta begynner.
Vel, vel, igår koste vi oss nede ved tjernet og Tingeling fant en frøkapsel til vannliljene flytende i vannet. Naturens mange små detaljer slutter aldri å forundre og begeistre meg.
Idag blir det blåbærtur. Skogen bugner.


















Ingen kommentarer: