Velkommen til kennel Tante Else

Denne bloggen handler om jakt, fiske, friluftsliv, og ikke minst, 4 strihårede dachser ved navn NORD J(D)CH NVCH Benkemyras ZL Dolores (født 2008), NORD J(D)CH NVCH Mirkagårdens Tingeling (født 2009), NJ(D)CH NVCH Tante Elses ED Annemor (født 2013) og Tante Elses SD Sang (født 2016).

tirsdag 8. juni 2010

Johannes Dahl og Hardangervidda


Imorgen begynner jeg fortellingen om Johannes Dahl og hans rike. Bøkene hans om Hardangervidda har grepet oss. Kanskje fordi han skriver om de stedene vi pleier å ferdes.
Jeg siterer fra Aarbok 1925 Drammens og Oplands Turistforening
"Fra gammelt av har Hardangervidda været som en verden for sig selv, et eget rike, hvor fjellfolket regjerte, mens det for de andre utenom boende var noget mystisk ukjendt, et uhyggelig vill-land hvor dunkle overnaturlige makter regjerte. Overtroen har alltid vevet sitt nett over disse ensomme, stille fjellegne.
Det var farligå komme hitop, man kunde ikke vite hvad der kunde hende."

4 kommentarer:

Anonym sa...

Min farfar prata ofta om hardangervidda, ny finns han inte
mer, gick bort i april, men en dag vill jag komma
dit, han älskade fjällen! Elin

Anonym sa...

Drømmer meg også bort i bøkene til Johannes Dahl. Spesielt Drømmen om vidda er helt nydelig. Takk for bildet av gravsteinen hans.

Halvor

Angela sa...

Så hyggelig at du fant bloggen min. Det ligger ikke mye ute om han på nettet; jeg har selv vært på leting.
Jeg har også bilder fra "Majorstua" i Skurdalen, men de er ikke publisert.

Angela sa...

Så hyggelig at du fant bloggen min. Det ligger ikke mye ute om han på nettet; jeg har selv vært på leting.
Jeg har også bilder fra "Majorstua" i Skurdalen, men de er ikke publisert.