Velkommen til kennel Tante Else

Denne bloggen handler om jakt, fiske, friluftsliv, og ikke minst, 4 strihårede dachser ved navn NORD J(D)CH NVCH Benkemyras ZL Dolores (født 2008), NORD J(D)CH NVCH Mirkagårdens Tingeling (født 2009), NJ(D)CH NVCH Tante Elses ED Annemor (født 2013) og Tante Elses SD Sang (født 2016).

mandag 10. oktober 2011

Nervepirrende dag for sarte sjeler

Tur til Aasbraatan idag, og slipp av Dolores kl.0824.  Det ble direkte uttak, og losen gikk rett oppover i Aasbraatan, før den svingte en kilometer unna og gikk over riksveien. Det har ikke skjedd før, men antagelig støkte jeg rådyret da jeg slapp Dolores. Videre gikk den nedover mot bygda langs noen jorder, før hun fikk tap ved en stor bekk, og snudde. 
Da var nervene våre i helspenn, for kryssing av trafikkert vei liker vi dårlig.
Både Ole og jeg hørte losen fra ulike poster i ca 45 minutter. Jeg tok bilen og kjørte ned for å avskjære henne før hun skulle krysse veien tilbake. Jeg blåste henne inn og hun kom blid og glad, med et sår midt i pannebrasken, og fikk sitte i passasjersetet tilbake igjen.


Slipp nummer 2 på Dolores.

Full fart og stor iver. Hun forsvant avsted oppover mot Brenenrmyr, på en fot, som det ikke ble noe ut av, og tok sporene sine tilbake, og våre spor til oss. 
Ned til bilen og forflytning for å slippe Tingeling. Vi hadde akkurat rukket å slippe henne, da vi hørte elglosen gå like i nærheten. Da bestemte vi oss for å hente henne, for å unngå sammenrøre med elg og elgjegere.

Dolores kommer inn etter 3.slipp

Tingeling idag, en kort smak av frihet



Jeg snakket med elgjegerne på telefonen seinere idag, og da hadde de skutt elg ved Brennermyr, som ligger inne i Aasbraatan.

1 kommentar:

Lindsjö taxar sa...

Oj då....jag släpper mina aldrig om risk finns. Var rädda om henne. Vägar är farliga. Idag älgjaktspremiär och en tjur föll dock inte av mig eller sambon.