Velkommen til kennel Tante Else

Denne bloggen handler om jakt, fiske, friluftsliv, og ikke minst, 4 strihårede dachser ved navn NORD J(D)CH NVCH Benkemyras ZL Dolores (født 2008), NORD J(D)CH NVCH Mirkagårdens Tingeling (født 2009), NJ(D)CH NVCH Tante Elses ED Annemor (født 2013) og Tante Elses SD Sang (født 2016).

lørdag 29. mars 2014

Om gode dachsejenter, etikk og moral

God morgen, en stille og fin lørdag morgen her hos oss, og jeg sitter her og er litt myk om hjertet. Tingeling ble 5 år i går og Dolores fyller 6 år på mandag. De årene i godt hundeselskap har gått veldig fort, og har vært til konstant glede.
Nå ligger Annemor i fanget mitt, som hun forøvrig gjør hver eneste morgen, og de to andre på sine yndlingsplasser. Den fine dagen ligger foran oss, og vi skal være mye ute idag. Jeg hørte tranene borte ved Svendsrudtjern da jeg var ute for å gi fuglene mat, og i går kveld hadde vi besøk av den fine rådyrbukken på jordet. Den beitet ufortrødent videre, mens damene sto på gjerdet og bjeffet.
Jeg sitter her også og prøver å riste av meg ubehaget  etter de siste dagers utagering på sosiale medier om Norske Dachshundklubbers Forbund. Det er mange som har sterke meninger om andre, uten i det hele tatt å se splinten i eget øye. Det er dypt sjokkerende, og det har blitt bedrevet rein sjikane mot lett identifiserbare personer.
Hvis alle hadde startet med å hegne om egen moral og etikk, og overholdt lover, forskrifter og regler for påmelding til prøver og utstillinger, samt plettfri gjennomføring av disse, da kunne mye bråk vært unngått. 
Jeg vet, både av egen dyrekjøpt erfaring og ved gjennomlesing av offentliggjorte prøveresultater, at ting ikke har foregått riktig i alle lokalklubber.
Da er det med stor undring jeg konstaterer, at de som skriker høyest, er nettopp de som burde sitte musestille i en krok, med munnen godt lukket igjen.



Tingelings første høst. 
Vi møtte Elin og Helena på drevprøve i Norge med Tingelings foreldre, 
og Tingeling syntes det var tryggest på armen min.





Dårlig bildekvalitet, men bukken holdt seg helt øverst i jordekanten,
og jeg har ikke nok rekkevidde på objektivet mitt.

2 kommentarer:

Yvonne Lihuvudh sa...

Jag är ledsen att jag glömde bort Tingelings födelsedag i går men vi skickar henne en jättestor kram och gratulerar i efterskott till födelsedagen!

Angela sa...

Tingeling takker så mye, og har nettopp kost seg med krem, sammen med de andre to damene.