Velkommen til kennel Tante Else

Denne bloggen handler om jakt, fiske, friluftsliv, og ikke minst, 4 strihårede dachser ved navn NORD J(D)CH NVCH Benkemyras ZL Dolores (født 2008), NORD J(D)CH NVCH Mirkagårdens Tingeling (født 2009), NJ(D)CH NVCH Tante Elses ED Annemor (født 2013) og Tante Elses SD Sang (født 2016).

lørdag 16. april 2011

Dyreliv ved tjernet

I og ved Motjern er det et yrende liv om dagen. Egentlig kan man vel si at det er det hele året, men våren er jo helt spesiell. Vi som bor tett ved tjernet, har jo en fantastisk skueplass for alt det som utfolder seg der.
Et stokkandpar dukket opp for et par dager siden, da vannkanten kom til syne. Jeg trodde  kvinendene, som pleier å hekke i trærne i vika her, også hadde dukket opp. Men, da jeg skulle legge inn bildene jeg hadde tatt, viste det seg å være laksender.
En vår for mange år siden, begynte jeg å telle arter og fugleslag, men gjorde det ikke systematisk, og ga igrunnen fort opp det prosjektet. Men, det er et yrende og tallrikt liv her.
Når isen går, dukker nok fiskeørna opp. Den ser vi jo nesten hver dag, når den kommer for å fiske i tjernet eller elva.
Jeg hører ugle nesten hver kveld, når vi er ute på siste tissetur.
For meg, som er oppvokst i en grå betongkloss på Hamar, og deretter bodde nesten 20 år i Oslo, er dette dyrelivet her en fryd uten like. Å kunne gå rett ut av døra, og oppleve naturen på en slik måte, er en gave som jeg aldri blir lei av.


Laksandpar i tjernet

Laksandpar i flukt

Ingen kommentarer: