Velkommen til kennel Tante Else

Denne bloggen handler om jakt, fiske, friluftsliv, og ikke minst, 4 strihårede dachser ved navn NORD J(D)CH NVCH Benkemyras ZL Dolores (født 2008), NORD J(D)CH NVCH Mirkagårdens Tingeling (født 2009), NJ(D)CH NVCH Tante Elses ED Annemor (født 2013) og Tante Elses SD Sang (født 2016).

onsdag 24. oktober 2012

Grålysning og jakt



Avsted til Aasbraatan i grålysningen idag. Damene klare og forventningsfulle - Dolores vill og gal som alltid.
Siden hun fikk en kort sisteøkt forrige gang, var det hennes tur til å være først ut idag. Hun var umiddelbart på rådyrfot, raste oppover og over bekken, snudde og kom tilbake. Uttaket kom etter ca 10 minutter. Losen så først ut til å gå mot Ole, men gikk istedet i retning veien mye lenger ned enn den pleier. Vi hørte noe grov bjeffing i den retningen losen pleier å gå, så det kan vel være årsaken til at rådyrene tok en annen vei.
Da var det å kaste seg i bilen nok en gang. Hun hadde krysset da jeg kom, så jeg ventet ved veien. Traff en hyggelig kar, som hadde hørt losen, og fikk stoppet en gammel mann som ikke så noen ting. Jeg sprang mot bilen hans, viftet med armene og ropte stopp. Han så meg til slutt, og jeg fikk tatt Dolores som var på vei tilbake.
Hun var, som ventet, helt gal, så jeg hentet Ole, før vi kjørte inn en annen plass for å slippe en gang til. Hun hylte hele veien, og raste avsted da jeg slapp henne.




 
 
Etter et kort og effektivt søk, var hun på en ny fot, og losen var igang igjen. Denne gangen dro det avsted på skikkelig langtur. Hun la av flere kilometer unna i bratt og vanskelig terreng etter 1 time og 10 minutter, og ble blåst inn da hun var ca 300 meter unna.
 
 
Innkalling
 
Dolores gikk rett av strengen, og tok snarveien.
 
Tingeling fikk seg en økt hun også, men er ikke helt i slaget om dagen. Løpetiden nærmer seg, og det merkes godt. Det ble ikke noen skikkelig los idag, men en grei treningsøkt. Det kom en skikkelig regnskur, så vi rakk å bli våte idag også.
 
 
Tingeling i farta
 
 
Bladene faller av trærne.
 
 
Så var det hjem til varme og kos, mens Ole henter elgkjøtt.
 Imorgen blir det matauk og skjæring av kjøtt.
 
 

 
 
 


Ingen kommentarer: