Velkommen til kennel Tante Else

Denne bloggen handler om jakt, fiske, friluftsliv, og ikke minst, 4 strihårede dachser ved navn NORD J(D)CH NVCH Benkemyras ZL Dolores (født 2008), NORD J(D)CH NVCH Mirkagårdens Tingeling (født 2009), NJ(D)CH NVCH Tante Elses ED Annemor (født 2013) og Tante Elses SD Sang (født 2016).

søndag 21. oktober 2012

Mere jakt-trening i regnvær

 
 
 


Værvarselet fredag spådde en våt helg. Lørdag skulle bli skikkelig våt, søndag enda verre. Idag er det opphold hos oss, og de varslede 25 mm lar vente på seg.
Igår derimot, regnet det stort sett hele dagen. Vi reiste hjemmefra og til Sigdal før det ble lyst, godt forberedt med skift, håndklær og gode varme jakker til å pakke damene i etter endt økt i skogen. Klok av skade fra forrige gang, tok jeg også med meg ekstra sokker og støvler.



Da jeg satte av Ole for postering, møtte han en harejeger med bikkje, som jakter i naboterrenget.
Tingeling fikk førsteslippet, og det ble en lang økt, og mye søking før hun kom på en gammel fot. Den jobbet hun iherdig med en lang stund, før hun kom tilbake til meg. Vi forflyttet oss et stykke, og tok en runde, da hun kom over fersk fot. Da hadde vi en kort stund med oppholdsvær.
Det ble nærmest direkte uttak, og så var losen i full gang. Da var jeg nesten nede ved bilen igjen, og losen gikk på nedsiden av meg etter en god stund. Hun fikk desverre tap på en grusvei, og la etterhvert av.
Mye bråk og styr nede fra bygda, med motorsag i sving like ved og folk som stelte hester på beite rett nedenfor grusveien.
Fin treningsøkt for Tingeling.


Så var det tørking, ros, snop og inn i kassen med henne, før jeg kjørte opp til velteplassen og tok med meg Dolores.
Det begynte å bli tidlig ettermiddag, så hennes økt ble ganske kort. Hun søkte som vanlig ut, raskt og effektivt. Nå har hun etterhvert blitt så dreven, at jeg kan peke ut retning, og hun går ut i retningen, tar en fin runde og kommer tilbake.
Slik forflyttet vi oss innover i Aasbraatan, men det ble med søket igår. Hun dro avgårde på noe veldig gammelt, som hun ikke fant ut av. Viltet har vel holdt seg veldig i ro i slikt dårlig vær.
Hun prøvde flere ganger å sjekke om det var mulig å komme over bekken, men den gikk skummende og hvit, så det ga hun opp. Hun vet at rådyrene ofte holder seg på andre siden.
Vi ga oss etter et par timer, og Ole kom oss i møte på avtalt sted.
Det er bra å se at begge to er helt uberørt av å være ute i drittværet.


Jøss, er du også her, Husse?
Dolores kommer etter at Ole har sluttet seg til oss.
 
 
Dolores på vei ned til bilen.
 
 
Tørking av våt Dolores
 
 
Her har elgen vært på ferde blant småfuruene.
 
 
Ting å hvile blikket på når man sitter på post.
 
 
 
 
 


Ingen kommentarer: