Velkommen til kennel Tante Else

Denne bloggen handler om jakt, fiske, friluftsliv, og ikke minst, 4 strihårede dachser ved navn NORD J(D)CH NVCH Benkemyras ZL Dolores (født 2008), NORD J(D)CH NVCH Mirkagårdens Tingeling (født 2009), NJ(D)CH NVCH Tante Elses ED Annemor (født 2013) og Tante Elses SD Sang (født 2016).

tirsdag 13. august 2013

Fjellivets gleder og nye beverobservasjoner

Nok en herlig uke i fjellet er til ende, og hverdagen kaller. De tre smådamene elsker livet på fjellet, men er rørende glade hver gang de kommer hjem igjen.
Annemor hadde riktignok et skikkelig "ramperøsk" med biting og riving og sliting i buksebein, men det får man ta med på kjøpet.
Turopplevelser, naturopplevelser og dyreobservasjoner er noe vi gleder oss veldig over, og vi fikk besøk av beveren denne gangen også. Kvelden etter at vi kom opp til hytta,  kom den svømmende inn i vika vår. Folk rodde fiske i nærheten, mens beveren klatret opp på en stein og tok kveldstoalettet.
Vi krøp ned; Ole med kikkert og jeg med speilreflekskameraet. Det ble noen bilder, litt tydeligere denne gangen - men, du verden som jeg ønsker meg et objektiv med større rekkevidde.
Ekspedisjonene for å lete etter flere spor av beveren vil jeg skrive om seinere. Noen av dere synes kanskje det er litt rart at vi er så oppglødd over dette, men det er  ganske spesielt at beveren har kommet seg opp i slike høyder. Hytta ligger tross alt på ca 950 meter over havet.
















Morgen etter fikk vi besøk av en saueflokk utenfor hytta. Det begynner å bli noen år siden sist, for det er ingen setre i drift lenger i Dagaliseterdalen. Feristene i veien er tatt opp, og sauene beiter egentlig inne i Nasjonalparken. Denne gjengen tror jeg om langveisfra, og trolig hentet noen dager seinere.
Til tross for sauereinhetstrening, ble damene noe opphisset, og jeg måtte jage flokken unna.








Dolores følger med på sauene



Ingen kommentarer: