Velkommen til kennel Tante Else

Denne bloggen handler om jakt, fiske, friluftsliv, og ikke minst, 4 strihårede dachser ved navn NORD J(D)CH NVCH Benkemyras ZL Dolores (født 2008), NORD J(D)CH NVCH Mirkagårdens Tingeling (født 2009), NJ(D)CH NVCH Tante Elses ED Annemor (født 2013) og Tante Elses SD Sang (født 2016).

tirsdag 20. august 2013

Spordommerelev i vått vær

Endelig - søndag fikk jeg tilbud om å være med som elev å gå ferskspor. Jeg startet som elev for å bli ettersøksdommer for 2 år siden. På grunn av ulike hendelser, har dette dessverre dratt ut i tid. Noen ganger tar livet tak i en, rister kraftig og sørger for at ikke alt går etter planen.
Ifjor var jeg med som elev og dømte 9 blodspor, hvorav 5 av disse gikk til premiering.
Så ble det bare et ferskspor ifjor, før jeg nå fikk tilbud av en meget hyggelig og flink dommer, om å være med å dømme 2 ferskspor.
Søndagen var våt over store deler av Østlandet, og Årnes var intet unntak. Markene var søkkvåte, og det ble jammen vi også etterhvert.
En hund gikk til premiering med 8 poeng, den andre gikk det ikke så bra med. Begge sporet på elg, og det er jammen meg lærerikt å se hvordan ulike hunder jobber på sporet.
Jeg har skrevet kritikker på 8 blodspor og 3 ferskspor, så det skal jo holde.

For å få godkjent elevarbeidet, gjelder følgende:
For godkjent elevarbeid må kandidaten ha gått for minst 3 hunder på fersksporprøve, og minst 6 hunder av 3 forskjellige rasegrupper på blodsporprøver. Derav skal minst 1 av hundene på fersksporprøven oppnå minst 7
poeng og minst 3 hunder på blodsporprøver oppnå premiering. Eleven skal skrive selvstendig kritikk for minst 2 hunder på ferskspor og 3 av hundene på blodspor.












Mye vær denne dagen. På kjøreturen hjem igjen, måtte regnværskyene vike for
en fantastisk himmel av det dramatiske slaget, og etterhvert klarvær.













Ingen kommentarer: