Velkommen til kennel Tante Else

Denne bloggen handler om jakt, fiske, friluftsliv, og ikke minst, 4 strihårede dachser ved navn NORD J(D)CH NVCH Benkemyras ZL Dolores (født 2008), NORD J(D)CH NVCH Mirkagårdens Tingeling (født 2009), NJ(D)CH NVCH Tante Elses ED Annemor (født 2013) og Tante Elses SD Sang (født 2016).

torsdag 24. oktober 2013

Rådyrlos for Dolores og nesten skuddsjanse

Ut igjen med damene igår. Vi startet med 4 grader da vi reiste hjemmefra, og avsluttet dagen i skogen med 11 grader. Det regnet i hele tirsdag, og mesteparten av natten, men igår fikk vi oppholdsvær.
Ole gikk av for å postere, mens jeg kjørte videre for å slippe Dolores i området mellom Væla og Hensetra. Hun gikk som vanlig ut i et vidt og effektivt søk, og var på fot etter en times tid. Hun drev iherdig på, og passerte Oles post, før uttaket kom lenger opp, i høyden.
Losen dro opp og krysset veien som går forbi Hensetra, før den gikk nedover og nærmet seg meg. Plutselig kom det et rådyr i en forferdelig fart til venstre for meg, før det forsvant i tetta og dukket opp på en høyde foran meg. Der stoppet råa (geita) opp et øyeblikk, men avstanden var dessverre for stor til å skyte med hagle.
Så kom Dolores og fikk et lite tap like ved meg, før hun forsvant etter rådyret.
Det gikk over Væla etter ca 35 minutters los, og Dolores kom seg ikke over, før det hadde gått en nesten en halv time. Hun klarte det til slutt, men elva var stri idag, og vi fatter ikke helt hvordan hun greide det. Uansett, losen gikk videre og over bomveien. Da gikk jeg tilbake til bilen, og kjørte nedover for å passe på. Det er ikke mye trafikk innover, men vi tar ingen sjanser.
Etter en times tid til, la hun av, i for oss, ukjent terreng og jeg møtte henne på strengen ved veien. Ole fulgte strengen hennes fra motsatt hold og møtte oss på veien.



Dolores på søk idag tidlig.


Dolores fikk et tap like ved meg, som hun utredet kjapt. 
Hun ringet to ganger, og kom seg videre.


Dolores kommer på strengen.



Så ble det en liten treningsøkt med Annemor, 
mens Tingeling fikk hviledag i bilen.


Idag støkte vi bare ei røy i en tretopp.



Ingen kommentarer: