Velkommen til kennel Tante Else

Denne bloggen handler om jakt, fiske, friluftsliv, og ikke minst, 4 strihårede dachser ved navn NORD J(D)CH NVCH Benkemyras ZL Dolores (født 2008), NORD J(D)CH NVCH Mirkagårdens Tingeling (født 2009), NJ(D)CH NVCH Tante Elses ED Annemor (født 2013) og Tante Elses SD Sang (født 2016).

torsdag 8. september 2016

Tante Elses DT Raggens første los

Gårsdagen ble en meget spesiell dag på flere måter. Først kontorarbeid og skriverier, før jeg tok med meg hele den firbeinte gjengen og dro til Sigdal. Jeg skulle delta på et årsmøte i grunneierlaget, og ville først rekognosere litt i Aasbraatan.
På veien fikk jeg en video og melding om at Raggen var på sin første fot. Jeg smilte hele veien, ettersom meldingene tikket inn. Raggen var løs i 3,5 timer, og hadde sin første los. Han utredet tap og hang på med tett losføring, og tok sporene sine hele veien tilbake, før han ble blåst inn på 200 meter.
Han var i storform etter en drøy mil, og flere timers los. Hurra for gutten. Nå gleder vi oss til fortsettelsen.





Raggen klar for første slipp.


Mens losen gikk.

Vel framme i Sigdal, var damene  helt ville fra første sprett ut av bilen, og Sang hang seg på de andre. Det ble en vill ferd innover i Skartumsmarka, før vi var tilbake til bilen, og jeg kjørte opp til velteplassen og tok med meg lille Sang ut en liten tur til. Han var på spor med en gang, og så ut som han var klar for å gå ut i søk.





Piperudtjern


Sang i Aasbraatan for første gang.







På vei hjem fra møtet, kjørte bilen foran meg på en elg. Jeg så ingenting i mørket, bortsett fra en røyksky fra bilen før den stoppet. Sjåføren viste seg å være en ung gutt fra Polen, som svirret rundt i sjokk. Han var uskadd, og fikk forklart hva som hadde skjedd, slik at jeg kunne ringe politiet. 
Flere kom til, og vi søkte langs veien et stykke, før vi fant en elgkalv, hardt skadd. Da viltnemdas representant kom, var kalven død.
Hundene oppførte seg eksemplarisk i bilen, og vi kom oss etterhvert videre, og var hjemme lenge etter midnatt.







Ingen kommentarer: