Velkommen til kennel Tante Else

Denne bloggen handler om jakt, fiske, friluftsliv, og ikke minst, 4 strihårede dachser ved navn NORD J(D)CH NVCH Benkemyras ZL Dolores (født 2008), NORD J(D)CH NVCH Mirkagårdens Tingeling (født 2009), NJ(D)CH NVCH Tante Elses ED Annemor (født 2013) og Tante Elses SD Sang (født 2016).

mandag 15. juli 2019

Blodsportrening med Sang og Annemor

Prøvde meg på et blodspor med Sang i forrige uke. Han fikk bli med i bilen da jeg la sporet, for å slippe unna løpetid på Annemor og Dolores. Vi har hatt noen strie uker, men nå har galskapen roet seg. Med Dolores er det greit; hun avviser ham kontant hele tiden, men med Annemor er det litt verre.
Nå er stormen ridd av for denne gang, og vi kan konsentrere oss om andre ting.
Dette blodsporet la jeg på et utfordrende sted, hvor jeg vet at rådyrene krysser over når de skal opp i åsen eller ned mot elva.
Sang var ute å kjøre fra første stund, og etter å ha satt ham på sporet fire ganger, var det bare å gi seg. Jeg vil ikke at han skal lære seg at sporslutten kommer uansett hvor mye han surrer. Han ville bare ut i søk, og tok overværet hele tiden.
Jeg lot Annemor forsøke seg istedet. Riktignok gikk hun av 10 meter etter sporstart, hun også, men hun er så flink og rutinert, at hun lar seg korrigere. Det gikk strake veien, trygt og sikkert til sporslutt.
Med "Duttebassen" må det jobbes videre. Jeg har ikke tenkt til å gi opp, selv om han er temmelig heftig i sinlidenskap etter vilt.








Sang og jeg.


Annemor koser seg med klauven.



Ingen kommentarer: