Velkommen til kennel Tante Else

Denne bloggen handler om jakt, fiske, friluftsliv, og ikke minst, 4 strihårede dachser ved navn NORD J(D)CH NVCH Benkemyras ZL Dolores (født 2008), NORD J(D)CH NVCH Mirkagårdens Tingeling (født 2009), NJ(D)CH NVCH Tante Elses ED Annemor (født 2013) og Tante Elses SD Sang (født 2016).

lørdag 24. januar 2015

Vinter i Nærstadmarka

Lørdag morgen - vi har gått fra minus 12 i går kveld til 0 grader og snøvær. Annemor og jeg har hatt en urolig natt; jeg med mareritt etter en krimserie som virkelig tenderer mot det morbide og Annemor som har vært ute og kastet opp flere ganger.
Nå ligger hun i fanget mitt, slik som hun pleier, og jeg forsøker å oppdatere bloggen med pc'en vinglende på armlenet.
Vinteren har kommet for fullt, og det snør med jevne mellomrom. De siste dagene har vi vært noen turer i Nærstadmarka. Når det gjelder turer i bånd, er nok det et av favorittstedene for både meg og damene.
Nærstadmarka er en fredelig oase, som blir holdt i mønstergyldig stand av grunneier. Han brøyter alltid skogsbilveiene, siden det hogges hver vinter. Det er så fint å gå der å se på de fine granfeltene av ulik årgang langs veien. Om sommeren vokser markblomstene langs veien, og landskapet er kupert med små, bratte topper. Det er rett og slett en fredelig plett, omgitt av trafikkerte veier.
Damene elsker å gå der på grunn av dyrelivet. 
Her om dagen, så jeg tre rådyr som gikk og beitet i en av de bratte skråningene. De forsvant over ryggen, men jeg tenkte at de ikke hadde beveget seg langt, og var oppmerksom da vi rundet en sving.
Tingeling og jeg så rådyrene samtidig, og hun satte i et hyl. Etter det var galskapen i gang hos alle tre. De hadde været av rådyene, og det var kryssespor flere steder nedover veien.
Litt lenger ned så jeg en rådyrbukk høyt oppe i en skråning, men damene oppdaget det ikke.
Igår tok vi oss en tur dit igjen, og Tingeling speidet oppover hele tiden i håp om å se noe interessant. Etter forrige tur der, hadde en hare holdt på langs veien,  på kryss og tvers og laget tråkk oppover skråningene.
Hadde det ikke vært for at området ligger inneklemt mellom flere veier med mye trafikk, måtte det ha vært utrolig moro å slippe hunder, men jeg tror ikke det drives jakt med hund der.
Hjemme har "rådyrene våre" oppdaget at vi har lagt ut kornavrens til dem, så kanskje de etter hvert vil holde seg her nede. 


Annemor


Dolores


Tingeling


Tingeling speider etter rådyrene.


Jeg fikk så vidt fanget det tredje rådyret, 
da det forsvant inn i skogen.


Rompa på rådyret kan skimtes midt i bildet.


Sporene etter det fjerde rådyret vi så her om dagen.


Gale damer, som vil etter rådyrene.

Ingen kommentarer: