Velkommen til kennel Tante Else

Denne bloggen handler om jakt, fiske, friluftsliv, og ikke minst, 4 strihårede dachser ved navn NORD J(D)CH NVCH Benkemyras ZL Dolores (født 2008), NORD J(D)CH NVCH Mirkagårdens Tingeling (født 2009), NJ(D)CH NVCH Tante Elses ED Annemor (født 2013) og Tante Elses SD Sang (født 2016).

lørdag 28. mars 2015

Snøfall, løpetid og Andersnatten

De siste dagene har vært preget av snøfallet. Her hjemme kom det mye. Den første natten kom 20 cm. Deretter kom det 20-30 cm til i løpet av torsdagen. Slik vårsnø, når bakken har begynt å tine, gjør alt til sørpe og griseri. I går bakset damene og jeg oss opp til bilen, mens Ole forsøkte å frese vekk noe av snøen.
Først litt logistikk med flytting av hundekasser fra bil til bil, før vi forsøkte å finne gangbar turvei. Det ble Eggemoen nok en gang, med kvikke og ivrige damer.







To bilder av Tingeling.





Onsdag ble det tur til Sigdal på møte, og jeg fikk tatt bilde av Andersnatten - det spesielle fjellet som troner som en hatt langs Soneren i Sigdal kommune. Theodor Kittelsen har malt Andersnatten, og det samme har Christian Skredsvig gjort.





Andersnatten - malt av Theodor Kittelsen.

Jeg har vært på toppen av Andersnatten to ganger; en gang med min svigermor som veiviser, den andre gangen med en skoleklasse fra Nederland og en klasse fra min egen arbeidsplass.
Nederlenderne hadde sin fulle hyre med å takle teknikken med å bevege seg i bratt terreng, men til topps kom de, alle som en - til og med den norske eleven som gikk i platåsko.

Tingelings løpetid er i full gang, og tirsdag blir det tur til veterinær for å ta blodprøve. Progesteronnivået i blodet hennes skal måles, for å fastslå rett tid for parring. Jeg må ærlig innrømme at disse helligdagene stresser meg litt, med stengte veterinærkontorer og tablett mot dvergbendelorm som skal taes i rett tid før avreise.
Tirsdag kjører vi selv blodprøven inn til Veterinærinstituttet i Oslo, for å være sikre på at den når fram før påskehelgen setter inn, og at vi får prøveresultatet samme dag.



Tingeling får et kyss av Annemor - som forøvrig er helt vill
om dagen, og proppfull av energi.


Ettermiddagshvil og arbeidsro for meg.


Tingeling.


Annemor.


Dolores.

Ingen kommentarer: