Velkommen til kennel Tante Else

Denne bloggen handler om jakt, fiske, friluftsliv, og ikke minst, 4 strihårede dachser ved navn NORD J(D)CH NVCH Benkemyras ZL Dolores (født 2008), NORD J(D)CH NVCH Mirkagårdens Tingeling (født 2009), NJ(D)CH NVCH Tante Elses ED Annemor (født 2013) og Tante Elses SD Sang (født 2016).

torsdag 14. mai 2015

Turglede og fugleobservasjoner

Tur til Eggemoen i går med alle tre. Tingeling er kvikk og ivrig, og hun får selv bestemme nå hvor lange turene skal bli. Foreløpig er det ikke noe problem, men hun blir jo tyngre for hver dag. Igår var det full fokus på ferskspor etter rådyr.
Det blir nok to daglige turer etterhvert; en for Tingeling, og en lengre for Annemor og Dolores.

I går ettermiddag dukket det opp en ukjent fugl i syrinbusken. Jeg satt i sofaen med Tingeling på fanget, da jeg så en fremmed fugl. Ved nærmere øyesyn, viste det seg å være en Kjernebiter. Jeg kan ikke huske at vi har sett de her før. Jeg tok noen bilder, ikke av beste kvalitet, men gode nok til at de karakteristiske trekkene vises.

På et jorde på vei til Igsi gård her om dagen, så jeg en flokk Gravender. De kalles også Fagergås eller Ringgås. Jeg har heller ikke sett de før, og måtte sjekke fuglebøkene mine da jeg kom hjem for å fastslå arten. De røde nebbene lyste opp på jordet, sammen med de brune båndene på kroppen. Moro å se.




Tingeling på et interessant spor, 
og de andre henger seg på,





Kjernebiteren med det karakteristiske nebbet, 
som er blågrått i hekketiden.








Ingen kommentarer: